«

»

aug 04

Sådan vælger du et godt emne til en ny hjemmeside

I dette gæsteindlæg fortæller Halfdan Timm om hvordan man vælger et godt emne til en ny hjemmeside, hvis målet er at tjene penge på det.

At vælge det rigtige emne er det vigtigste i forhold til at lave en side på nettet, der lader dig tjene penge på passiv indtægt. Du kan bruge 200 timer på en side, men hvis den har et dårligt emne, er det desværre begrænset, hvor meget du nogensinde vil nå at tjene på den.

Derfor denne guide til rent faktisk at finde et emne til en ny side, der giver mening i forhold til at opbygge en indtægt ved hjælp af enten Google Adsense eller affiliate marketing. Jeg tager udgangspunkt i opbygningen af et WordPress-site eller lignende, hvor formålet er at tjene penge ved hjælp af en af to ovenstående indtjeningsmetoder.

Google Keyword Tool External

Din bedste ven i forhold til at finde et emne med potentiel er Googles eget Keyword Tool External, der egentligt er beregnet som en hjælp til AdWords-annoncører.

Med dette værktøj kan du plotte et væld af forskellige ord ind og få søgeforslag baseret på, hvad folk rent faktisk søger efter på Googles søgemaskine. Og det er guld værd. For at finde et godt emne kan du skyde meget bredt og fx søge efter emner som haveredskaber, bøger, køkkenudstyr, revisor og hunde. Du vil få ekstremt mange forskellige forslag baseret på så brede søgeord, men på den måde er du også næsten sikker på at ramme ét, du kan bruge.

Når du skal finde emner skal du simpelthen bare i gang med at brainstorme. Se eventuelt nogle reklamer i fjernsynet og skriv emnerne for disse reklamer ned. Hårprodukter, fjernsynspakker, mobiltelefoner, a-kasser- alt er muligt og der er rigtigt mange søgeord på dansk, der endnu ikke er udnyttet!

Du kan med værktøjet filtrere dine søgeord. Jeg plejer at have følgende krav for at ville lave et nyt site:

  • Minimum 750 eksakte søgninger. Brede søgninger duer ikke, du skal have fat i de eksakte i stedet.
  • Minimum 4kr i CPC. Husk, at CPC’en vist i GKWTE er den, annoncører skal betale til Google. Du får med Adsense 68 % af det beløb, du kan se i værktøjet, og derfor vil jeg ikke under 4kr.
  • Konkurrencen skal gerne være høj. Dette indikerer, om der er mange, der ønsker at annoncere på dette søgeord. Des flere, des bedre, da det vil give dig relevante annoncer.

Sidst, men ikke mindst, vil jeg rigtigt gerne have et søgeordet er tilgængeligt som et DK-domæne.

På engelsk findes der et par værktøjer beregnet til at finde nicher (keyword-venlige mindre områder). Disse virker desværre ikke særligt godt på dansk, og dit bedste bud for at finde et godt ord at lave en Adsense- eller affiliateside på vil derfor fortsat være Google Keyword Tool External. Jeg har selv prøvet at se, om jeg kunne få noget ud af det engelske værktøjer, men det besvær kan jeg spare dig – spar pengene og brug det gratis Google-værktøj i stedet for!

Eksempel på keyword med Google Keyword Tool External

Et eksempel på alt dette er søgeordet “intensive sprogkurser“, jeg for nyligt købte. 2.900 eksakte søgninger om måneden, en CPC på knap 8 kroner, høj konkurrence og domænet var ledigt. Det perfekte søgeord, hvilket jeg også er i gang med at rykke på nu.

Netop dette søgeord må jeg indrømme, at jeg ikke selv har fundet. Det er købt ved hjælp af Sander Grønlunds tjeneste Nichestart.dk, hvor det er muligt at købe passiv indtægts-venlige domæner med ledige domænenavne i stedet for selv at lede efter dem. En udmærket mulighed, hvis du sidder fast eller ikke selv har lyst til at lave detektivarbejdet.

Adsense eller affiliate?

Som udgangspunkt har du mulighed for at benytte dig af både Adsense og affiliate på dit nye website. For informations- og guideprægede websites vil det som udgangspunkt være mest logisk at benytte sig af Adsense, mens det for produktspecifikke emner vil være mere logisk at koble affiliate på siderne.

Et rigtigt godt tip er dog som følgende:

Google er begyndt i de amerikanske søgeresultater at bruge mere og mere af den organiske plads på det såkaldte Google Shopping, hvor webshopejere skal betale Google for at blive vist. Altså endnu en mulighed for at Google kan tjene penge, men dette på bekostning af de organiske resultater.

Jeg, og mange andre, tror, det er et spørgsmål om tid, før end det samme vil ske med de danske resultater. Derfor er det meget farligt fortsat at bruge tid på at dominere de organiske resultater med meget produktorienterede søgninger såsom “billig fjernbetjening”, “rød gymnastikbold” eller “guldring”.

Jeg har selv valgt at fokusere i højere grad på tjenester og serviceydeser, Google får meget svært ved at duplikere. Et eksempel på dette er mit advokatwebsite Byens-Advokat.dk, hvor jeg blandt andet skriver om boligadvokater. Google får meget svært ved at proppe boligadvokater ind i Google Shopping og det anser jeg derfor som en mere fremtidssikker branche end fx “billig fjernbetjening” herover.

Har du først fundet et keyword, og er der tilmed et EMD (Exact Match Domain) ledigt, er det tid til at opbygge siden. Her vil jeg referere til mit eksempel på at opbygge en nicheside i praksis.

Har du spørgsmål eller kommentarer besvarer jeg hellere end gerne i kommentarsporet herunder på 10000kr.dk! :-)

 

2 comments

  1. Ruben

    Tak for de brugbare råd. Jeg plejer at sige at man skal vælge et emne man selv synes er spændende og som man ved noget om. På den måde er det lettere at motivere sig til at holde siden i live over lang tid. Hvor væsentligt vurderer du dette i forhold til de andre ting? Skal man bare se det som et arbejde hvor man lægger hovedet på hylden og skriver artikler til søgemaskinerne i stedet for til mennesker?

  2. Frederik

    Kanon artikel! Og en super spændende værktøj, som du har anvendt! Det er fandme et godt domæne du har fundet dig dér :)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Du kan bruge disse HTML tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>