Tjen penge på Google og Facebook

Det kan være besværligt og tidskrævende at lave sin egen hjemmeside, skabe trafik til den, og håbe på at tjene noget på reklamerne på siden. Heldigvis er der en smart genvej, hvis man er doven. Men det kræver at man er villig til at investere lidt penge i det.

Jeg har gennem årene brugt en del tid på at få mine hjemmesider op at stå, sørge for at blive fundet på søgemaskinerne så jeg fik en masse besøgende, og på at finde de rigtige reklamer som appellerer til mine gæster så jeg også tjener lidt penge på det.

Jeg er ikke ked af den tid jeg har brugt, for det er godt givet ud. Men det kræver også tålmodighed, hvis man er helt ny i branchen. Derfor kan nogen måske have brug for en genvej.

I stedet for at lave sin egen hjemmeside, kan man nemlig købe plads på andres hjemmesider og smide sine reklamer der.

Grundlæggende

Man tilmelder sig et eller flere affiliateprogrammer. Her kan man vælger mellem en masse reklamer i form af links og bannere for en masse hjemmesider. Affiliateprogrammet betaler dig et beløb hver gang du skaffer en kunde eller sælger et produkt via disse reklamer.

Traditionelt putter man reklamerne på sin egen side, men mange affiliateprogrammer er tillader at man køber reklameplads på andre sider, såsom google, yahoo og facebook.

På disse sider betaler man et beløb for hvert klik man får på sin annonce. Forstil dig at du fx køber klik på dine reklamer for 2 kr. pr. stk. men i snit tjener du 3 kr. pr. klik på din reklame. Det giver dig et overskud på 1 kr. pr. klik du køber.

Affiliateprogrammer

Følgende programmer har mange kampagner hvor de tillader denne fremgangsmåde:

  • IQ Medier
  • EuroAds
  • Mikkelsen Media

Hvor køber man reklameplads?

Nogle af de bedste steder at købe kliks til sine links er:

Optimering

Der er flere faktorer som man skal tænke på for at få det maksimale udbytte:

  • Jo højere pris du byder, des mere trafik kan du få.
  • Jo højere pris du byder, des mindre overskud er der til dig selv pr. klik.

For at tjene så meget som muligt i løbet af en tidsperiode, skal disse to faktorer balanceres, så man ikke byder så højt at man ikke får overskud, og ikke byder så lavt at man ikke får nogen trafik.

  • En lovende annoncetekst giver højere klikrate, og dermed kan man købe klik billigere.
  • En usand annoncetekst giver en lavere konverteringsrate, og man tjener dermed mindre pr. klik.

Eller sagt på en anden måde, hvis annonceteksten lover for meget, eller simpelthen ikke svarer til den side folk havner på, så bliver folk skuffede og smutter igen uden at købe noget. Det handler altså om at skrive en annoncetekst som både tilskynder folk til at klikke på annoncen, men samtidig giver dem lyst til også at handle på den side de lander på.

Forholdet mellem disse faktorer er meget uforudsigeligt. Der er ingen gylden formel – man må eksperimentere sig frem for hver eneste kampagne.

Risici

Man er nødt til at starte med at smide nogle penge efter en kampagne, og der er ingen garanti for at man tjener så meget som det koster. Man skal derfor være villig til at sætte nogle penge på spil. I starten vil man opleve at det er svært, men det bliver lettere efterhånden som man får erfaring med at vælge nogle kampagner man kan finde ud af at sælge.