Hvis din virksomhed er ved at være nogle år gamle og væksten er stabil eller stigende, leder du måske efter nye udfordringer eller nye muligheder for større fortjeneste eller nye markedsandele? Du har derfor et par valgmuligheder, hvortil den ene er at du kan udvide dit sortiment og den anden er, at du kan outsource din virksomhed til udlandet. Det er to kæmpe skridt, så det er noget du skal overveje grundigt inden du kaster dig ud i det. Lad os lege med tanken om at du vælger den sidste mulighed, altså at outsource din virksomhed kræver det at du har overskud på bundlinjen og kan finde midler til det i dit budget. Det er hverken billigt eller let at outsource, så hvis du er indstillet på det, er det bare at komme i gang.
Etabler kontakt til nabolandene
Et godt sted at starte med at komme ud på et nyt marked er vores nabolande. Det kan både være Tyskland, Sverige og Norge. En god idé, inden du vælger hvilket marked du vil bevæge sig ud på, er at undersøge markedet i de forskellige lande og så vælge det land, hvor du ud fra din undersøgelse, kan opnå størst succes eller fortjeneste. Efter du har valgt det land du vil satse på, er det en fordel at indhente så meget viden som muligt om det pågældende land. Hvis du for eksempel vælger at satse på at slå igennem i Norge, bør du finde alt hvad du kan om det norske marked og den norske kultur.
En god måde at lære det norske marked at kende på er ved at tjekke forskellige norske websites ud. Dette kan være alt fra officielle hjemmesider som Lovdata, hvor du kan læse alt om de norske love, til hjemmesider med online spil som Norges Casino websites. Efter du er blevet klogere på din virksomheds nye hjemland og har fundet alle de vigtige informationer, er det næste skridt at finde nogle allierede, der kan hjælpe dig godt på vej. Du kan finde andre virksomheder du kan lave aftaler med vedrørende samarbejde eller marketing. Da det vigtigste for at kunne slå igennem et nyt land er at få omtale, er det væsentligt at finde ud af hvordan du får så meget omtale som muligt. Du kan i øvrigt læse vores artikel omkring at spare op til sin virksomheds-drøm her.
Først herefter begynder det hårde arbejde
Når du har slået igennem i Norge, eller et af de andre lande, er det vigtigt hele tiden at promovere og markedsføre din virksomhed. Folk skal kende til den og samtidig gerne sprede budskabet. Så du må endelig ikke tro, at dit arbejde er slut, når du er kommet ind på markedet. Det er her det hårde arbejde begynder.
Det er en stor beslutning som kræver blod, sved og tåre. Det bliver stort set lige så hårdt og tidskrævende, som da du startede din virksomhed i Danmark. Det er altid svært at være den nye i klassen og især, hvis der er nogle store konkurrenter, der helst ikke ser en lille ny virksomhed få en fod indenfor på markedet og kan risikere at stjæle noget af deres markedsandel.