Prissammenligninger: Fusk eller forbrugeroplysning?

Avisen.dk har lavet en, synes de selv, afslørende artikel om såkaldt markedsføringsfusk med a-kasser.

Problemet er ifølge Avisen at mange tjenester der laver prissammenligninger af a-kasser, i virkeligheden er skjult reklame. Siderne bag tjener nemlig penge på at henvise nye kunder til mange af a-kasserne. En jurist i Forbrugerrådet mener også at der er tale om vildledende markedsføring.

Spørgsmålet er om en prissammenligning kan være objektiv selvom folkene bag tjener penge på at linke til a-kasserne. Naturligvis kan den det, mener jeg.

Det vigtigste må være at siderne giver korrekte oplysninger og leverer en brugbar service til forbrugerne. At blive mopset over at siderne tjener penge på deres arbejde, er efter min mening ren jantelov.

Konsekvensen er at alle der reklamerer for a-kasser nu har fået forbud mod at sammenligne priser. Det har i mild grad også ramt 10000kr.dk, fordi jeg har en artikel om at finde den billigste a-kasse. Før linkede jeg til mange a-kasser og oplyste priserne, men nu har a-kasserne bedt om at blive fjernet fra siden, og det ønske har jeg efterlevet.

Meget andet end a-kasser

Jeg mener denne sag er meget principiel. Nu er det lige a-kassesammenligninger Avisen er faldet over, men der er mange andre prissammenligningstjenester der fungerer på samme måde. Flypriser, telefonpriser, bogpriser og meget, meget mere bliver sammenlignet på nettet, alt sammen så forbrugeren kan finde den billigste pris, men samtidig tjener hjemmesiderne en smule hver gang der bliver solgt noget via links til de forskellige butikker.

Konsekvenser for forbrugerne

Det kan blive dyrt for forbrugerne, for hvis hjemmesiderne ikke må tjene penge på deres prissammenligningstjenester, har de intet incitament til at tilbyde tjenesterne, og resultatet er at forbrugerne ikke længere kan sammenligne priser på nettet.

På den måde bliver det vanskeligere at får et hurtigt overblik over priserne, og man ender med at handle dyrere end nødvendigt. Konkurrencen mellem onlinebutikkerne bliver mindre, og de kan tillade sig at sætte priserne op, fordi de ikke i samme grad skal sammenlignes med andre butikkerne.

Og hvem betaler prisen for denne opretholdelse af markedsføringsloven? Det gør forbrugerne, som loven egentlig skulle beskytte. Det er barokt.

Det er også tydeligt at de dyre a-kasser er meget interesserede i at forbyde prissammenligningerne, mens de billige a-kasser er tilbageholdende med at fordømme overtrædelserne.

Hvad mener du? Er prissammenligninger på nettet markedsføringsfusk eller forbrugeroplysning?