«

»

mar 02

8 trin til at starte din egen virksomhed

Det kan virke uoverskueligt at gennemskue, hvordan man starter en virksomhed op på bedste vis. Derfor har vi lavet en tjekliste, som du kan tage udgangspunkt i, så du er klar til at starte din virksomhed op på bedste vis. Denne artikel er skrevet sammen med Lendon.dk.

 

  1. Hobby eller fuldtid?

I den første fase skal du overveje, om din virksomhed skal være en hobby- eller fuldtidsvirksomhed. Hvis du forventer at få en omsætning på over 50.000 kroner, så skal din virksomhed CVR-registreres, og betragtes dermed som en fuldtidsvirksomhed, hvorimod en forventet omsætning på under 50.000 kroner betyder, at en CVR-registrering ikke er nødvendig, men du kan godt, hvis du vil.

 

  1. Hvilke produkter/serviceydelser skal du sælge?

Før du går videre til næste step, så bør du udstikke en klar retning for, hvilke produkter eller hvilke serviceydelser din virksomhed skal tilbyde. Når du har gjort dig denne overvejelse, skal du dernæst prissætte dine produkter/ydelser i forhold til konkurrencen på markedet. Det er derfor vigtigt, at du har en forståelse for, hvad der sker på markedet.

 

  1. Besidder du den nødvendige økonomi?

Dan dig et overblik over det fremtidige budget i virksomheden. Her skal du vurdere, om dit privatbudget kan hænge sammen, hvor stor kapital du har brug for, for at kunne opstarte virksomheden, hvilke indtægter og udgifter du har, når virksomheden er opstartet og om du måned for måned har nok penge til at betale dine udgifter. I den forbindelse bør du overveje, om din virksomhed har brug for ekstra kapital i form af et lån eller kassekredit i opstartsfasen, hvilket du kan læse mere om her.

 

  1. Hvilken virksomhedsform skal du vælge?

I opstartsfasen er det vigtigt at overveje, hvilken virksomhedsform du skal vælge, da der nemlig følger nogle lovkrav med den virksomhedsform, du vælger. Nogle af de vigtigste kriterier er: Antal ejere, hæftelse, startkapital og ledelse.

 

  1. Har du styr på virksomhedsnavn, logo og domæne?

Det er vigtigt, at navnet på din virksomhed stemmer overens med virksomhedens ønskede image. Navnet skal være til at udtale og hvis din virksomhed på sigt skal favne globalt, så skal navnet også være til at udtale og forstå på den internationale scene.

En professionel hjemmeside er et must for enhver virksomhed i dag, hvor mere eller mindre alt er digitaliseret. Køb et domæne, når du har styr på, hvad din virksomhed skal hedde.

I den forbindelse er det vigtigt, at du husker at navn, logo, domæne etc. skal afspejle det image, du ønsker at signalere. Der skal med andre ord være overensstemmelse mellem de forskellige elementer.

 

  1. Er virksomheden online, offline eller begge dele?

Du skal overveje, hvor du fysisk skal placere din virksomhed, og i den forbindelse skal du gøre dig tanker om, om du eksempelvis har behov for nem adgang til transport af varer. Står du og skal åbne en butik, er det vigtigt, at placering og førstehåndsindtryk lever op til det udtryk, som du gerne vil signalere. Igen handler det om at tænke på virksomhedens image. Du bør, som tidligere nævnt, købe et online domæne, hvor du kan fremvise dine produkter eller ydelser. Men hvis du blot vil drive en online virksomhed, så skal du huske, at hjemmesiden bliver din primære kontaktkilde til kunderne, hvilket du bør have in mente, når du designer hjemmesiden.

 

  1. Hvordan skal din bogføring foregå?

Overvej om du selv skal bogføre virksomhedens regnskab. Dette kan være meget tidskrævende, hvorfor du måske bør overveje, om det bedre kan svare sig at få professionel bogføringshjælp eller om skal ansætte en revisor.

 

  1. Registrér din virksomhed

Når du har gennemgået alle ovenstående trin grundigt, så er du i realiteten klar til at registrere din virksomhed, hvilket du kan gøre via dette link.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>