Siden opfindelsen af den først computer for næsten 80 år siden, så har verden udviklet sig til at blive mere og mere digitaliseret. Denne digitale udvikling har i høj grad påvirket måden, der drives forretning på, og stort set alle virksomheder har i dag implementeret IT løsninger. Disse har til formål at assistere og optimere arbejdsprocesser. Det kan dog godt være svært at holde styr på de mange softwareløsninger og begreber, men der findes overordnede emner, som den moderne virksomhed bør kende til.
De funktionelle områder
For at holde styr på virksomhedens funktionelle områder, så er der mange virksomheder, der gør brug af et ERP system (Enterprise Ressource Planning). Et ERP system er i bund og grund en løsning, hvori alle virksomhedens arbejdsopgaver og kundeoplysninger kan samles. På den måde sikres det, at de ansattes arbejdsopgaver strømlines og ikke udføres på forskellige måder.
Samtidig giver et velfungerende ERP system hurtigt og nemt et godt overblik over alle virksomhedens samarbejdspartnere, lagerstatus og økonomisystemer. Det optimerer den daglige arbejdsgang markant, da det nu er muligt for mange ansatte at få statusinformationer om forskellige sager, uden at skulle vente på en person fra en anden afdeling.
Der findes mange forskellige udbydere af ERP systemer, men der er dog nogen der er mere udbredt. Især Microsoft Dynamics 365 er meget populært og har været med til at skabe værdi gennem IT for mange virksomheder verden rundt.
Digital marketing
Ud over at optimere virksomheden ved at implementere et ERP system, så findes der også andre digitale tiltag, som kan betyde bedre resultater på bundlinjen. En af de brancher, der virkelig har udviklet sig som følge af den øgede globale digitalisering, er marketingbranchen. Den kraftige stigning i e-handel og brugen af sociale medier har resulteret i enorme mængde bruger-data. Det er især i forhold til købsvaner, interesseområder og nye trends, hvor den store mængder genererede data kan assistere de digitale marketingbureauer.
Håndteringen af de store mængder data bliver i daglig tale refereret til som Big Data Management, og det bruges ikke kun i markedsføringsøjemed. Det er blevet en vigtig del af mange virksomheders forretningsstrategi at kunne analysere deres kunders ønsker og brugsvaner, for på den måde at kunne tilbyde den bedst mulige service/produkt.
Digital markedsføring handler i stor grad om at nå ud til de rigtige kunder, og en af de absolut mest brugte kanaler er Google. I dag er det sågar mulig for virksomheden, via Google shopping, at få vist samme information om sine produkter, som man ser inde på webshoppen. Det betyder at kunderne ikke behøver at klikke rundt inde på hjemmesiden, for at finde frem til et pågældende produkt.
Firmatelefon – iPhone eller Android?
For mange virksomheder er det standard, at der tilbydes en firmatelefon til virksomhedens ansatte. Det kan dog være en god ide at tænke over, om det skal være en iPhone eller en Android telefon, der passer bedst til virksomhedens behov.
Ligesom med så mange andre ting, så er der meget delte meninger om hvad den bedste telefon skal kunne. Hvis mobilen skulle bruges til privat brug, så er det tiltalende, at der findes utroligt mange tilpasningsmuligheder for en Android telefon. Det er dog sjældent et behov, der gør sig gældende i forhold til forretningsmæssigt brug.
En iPhone har færre tilpasningsmuligheder og et mere simpelt styresystem, og så er de typisk også mere stabile. De fleste der bruger mobilen i forretningsregi, de bruger den typisk til mails, surfe på nettet, svare sms og opkald. Netop i forhold til opkald, så er iPhone igen på forkant med deres FaceTime app. Den gør det nemt at arrangere videokonferencer på farten, samtidig med at den har et intuitivt brugerinterface.